BEAUTIFULMONSTER

Fuir le bonheur de peur qu'il ne se sauve

Vrouw
Man

 

Ergens binnen
regen

start

ik ken geen plaats waar ze niet zijn

wie

de monsters

aha, de monsters
gaan we zo beginnen

ik ben er niet mee begonnen
ze zijn er altijd al geweest

altijd zoals in eeuwig en altijd

zoals bijvoorbeeld heel ver terug
in lascaux bij de holbewoners
de bizons op de wanden van de grot
verlicht met wat vuur

dus je brengt ons naar de rotsschilderingen van de paleolithische kunsten

wat denk jij dat ze voorstellen

de dieren waarop ze jagen

ik denk monsters die jagen op mensen
of …

ze stellen de monsters voor binnenin de mens 

ik hou ervan als jij mijn zinnen afwerkt
dichter bij de liefde komen we volgens mij niet

zwaar overroepen

wat

de liefde

we dwalen af
we hadden het over bizons

ging het over bizons
ik dacht monsters

monsters én bizons

wolf, wil je dan zo graag kinderen

 ik denk het wel

jij

nee, nog niet
geen welpen
geen roedel

BEAUTIFUL MONSTER (werktitel)

Een man en een vrouw vragen zich af of ze een kind willen. Op zoek naar een doorslaggevend argument, verbeelden ze zich het leven van het kind in diverse omgevingen. Ze fantaseren utopische taferelen: rozenblaadjes, blauwe lucht, maneschijn, rijstpap met gouden lepeltjes, regenbogen, watervallen, witte stranden, prinselijke herten, sterke onfeilbare goden, engelen, prinsessen, tovenaars, feeën, mooie mannen, mooie vrouwen, mooie kinderen, blije kinderen, … Maar wie A zegt, zegt ook B! In de schaduw van de paradijselijke wereld ligt de andere kant, de donkere kant, de dystopie met zijn monsters, afgoden, titanen, moordenaars, kannibalen, tirannen, duivels, demonen, … Man en vrouw gaan zo op in het spel dat ze zich erin dreigen te verliezen. Hun verbeelding wordt destructief, ze slingeren tussen hoop en wanhoop.


SpelSpelers uit Open Atelier De FigurantenScript & RegieHein MortierInspired byGoethe's FaustMuziekThomas WerbrouckCoachingPaul Pourveur, Inne Goris, Els Vermeersch & Bart Van Den Eynde