De ruimte in Menen heeft een bloeiende metamorfose ondergaan: de grote kamerplanten, tapijten en ronde tafels wekken meteen een warme sfeer. De witte tafelkleedjes kondigen een trouwfeest aan?

De lekkere, rijkelijke brunch op zondag geeft een feestelijke sfeer en vergroot ook de toegankelijkheid. Er is een divers publiek, waaronder familie van spelers, begeleiders uit de psychiatrie, dans- en theaterliefhebbers, en ook kinderen.

Mensen komen geleidelijk aan toe en de meesten lijken vertrouwd met de ruimte en de gang van zaken. Wie wil kan nog iets bestellen aan de bar tot Hein het startschot geeft met een introductie over de eerste voorstelling: een schets van de ‘mad world’ waarin we leven, die bron van inspiratie is voor de voorstelling. De uitleg brengt de tekst van ‘De Kersentuin’ direct ook een stuk dichter bij de leefwereld en het publiek vandaag. We voelen de betrokkenheid van De Figuranten met maatschappelijke thema’s en de actualiteit.

Na de voorstelling volgen positieve reacties, vooral over de originaliteit van de regie. De voorstelling speelt zich af rond de box waarin het publiek als het ware zit opgesloten. De opstelling draait het klassieke denkbeeld om, waarbij het publiek vanuit een gesloten container door een troebel glas naar de buitenwereld kijkt.

We voelen de betrokkenheid van De Figuranten met maatschappelijke thema’s en de actualiteit.

Het presentatieweekend is opnieuw een sterke combinatie van een eigen productie, naast twee professionele voorstellingen.

De dansvoorstelling ‘Glimpses in Turbid Water’ van Sarah Bostoen toont twee straffe performers in een intens duet. Door de muziek van componist Ralph Timmermans is ze direct te verbinden met ‘Lost Paradise’. Ook de artistieke taal van Sarah weerklinkt in de beelden die ze gebruikt bij De Figuranten: het werken met de ballonnen, het bedekken van het gelaat.

Dounia Mahammed laat in een solo voorstelling met muzikale begeleiding een spel van woorden zien dat absurd is en tegelijk heel herkenbaar en grappig. De toeschouwers reageren positief en verrast. Een mooi voorbeeld van een opkomend theatertalent dat hier een platform krijgt om haar voorstelling te tonen. Tegelijk is haar performance een absolute meerwaarde binnen het programma. In de artistieke taal van De Figuranten speelt tekst een centrale rol, wat een rode draad kan zijn in de selectie van andere artiesten. Ook Dounia neemt het spel van woorden als uitgangspunt.