Het sneeuwt natte sneeuw en dat laat zich voelen, we zijn met een kleine groep vandaag. De spelers worden verdeeld onder drie groepen bij Hein, Annelore en Tuur. Vandaag volg ik de groep van Hein, we nemen het eerste deel van het script door.

Er is een verandering in het personage van Müller, hij is vastgebonden aan een stoel en hoe meer hij praat, hoe meer hij te eten krijgt. Hein verwijst naar de sfeer van Beckett “Krapp’s Last Tape” en het feit dat er tijdens het communisme veel opsluitingen gebeurden.

Hein toont zijn storyboard met illustraties van de scène: de eerste stappen in voorbereiding naar de regie. De grootste ongerustheid zit hem nu in de veelheid aan betekenissen in één voorstelling, zoals bij een schilderij met teveel kleuren door elkaar, dat daardoor bruin en lelijk uitslaat. Er moet geanticipeerd worden op de aandachtspanne van het publiek: het is een verhaal als een Odissee, een grote reis met veel zijstromen die ook veel vraagt van de kijker.

(...) het is een verhaal als een Odissee, een grote reis met veel zijstromen die ook veel vraagt van de kijker.

We overlopen de tekst en geleidelijk aan komt het licht door de bomen, puzzelstukjes vallen in elkaar. We kruipen in de fantasie van Müller. Personages zoals de vleugelmeisjes (Engelen) komen langs en de waarzegster die de oorlog aankondigt, zij verlenen een soort mysterieuze en magische sfeer aan het stuk. De lezing van de tekst gaat vrij vlot. T. blijft mij verrassen, hij is erg opengebloeid en ook zeer geboeid door de inhoud! Ook D. is gemotiveerd en wil op tijd weten welk personage hij zal spelen om de tekst te kunnen blokken. E. is terug en maakt voor het eerst kennis met haar rol van presentator, het is wennen, maar ze gaat met humor om met de verschillende talen en heeft er zin in.

Er is in de tekst ook oog voor realiteitszin, wat blijkt uit vb. de verwijzing naar Tiger II, een specifieke tank uit de oorlog, en het noemen van figuren uit de Franse Revolutie zoals Jeanne d’Arc en Robespierre.

De link naar de actualiteit laat zich voelen in het algemeen collectief verlangen om terug tot rust te willen komen, wat blijkt uit de toenemende burnouts, depressies, en tegelijk opzoeken van rustoorden zoals yoga retreats of reizen. Net als in de periode tussen de twee wereldoorlogen bevinden we ons in een periode tussen water en vuur, een warme, broeierige plek met een teveel van het goede cfr. cabaret in het interbellum. Het personage van Ophelia roept existentiële vragen op: blijven leven of niet? Het wraakmotief verderzetten of niet?

Meer weten over de projecten uit deze blog?
Cookiebeleid
De Figuranten - logo - zwart

Deze website maakt gebruik van cookies zodat we je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in jouw browser en voert functies uit zoals jou herkennen wanneer je terugkeert naar onze website. Cookies helpen ons team ook begrijpen welke delen van de website jij het meest interessant en nuttig vindt. Cookies hebben een vervaltermijn naargelang het sessiecookies of permanente cookies betreft. Sessiecookies bevatten informatie die wordt gebruikt binnen je huidige browser-sessie. Deze cookies worden automatisch verwijderd wanneer je jouw browser afsluit. Permanente cookies worden gebruikt om informatie te bewaren tussen verschillende bezoeken aan de website. Deze data stelt de website in staat je te herkennen als terugkerende bezoeker en daardoor dienovereenkomstig te reageren, bijvoorbeeld door jouw taalvoorkeuren op te slaan. De permanente cookies hebben een langere levensduur die wordt bepaald door de website.

Door het uitschakelen van cookies kunnen bepaalde onderdelen van de website niet optimaal werken en kan er van bepaalde functionaliteiten en diensten geen gebruik worden gemaakt. Hier kan je instellen welke cookies je al dan niet wilt inschakelen.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies moeten te allen tijde zijn ingeschakeld, zodat we jouw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Statistieken

Via onze website worden cookies geplaatst door Google, als deel van de Google Analytics-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bezoekersgedrag bij te houden en om rapportages te krijgen over hoe bezoekers onze website gebruiken. Op basis daarvan kunnen we de website vervolgens verbeteren. Het gaat dus niet om het onthouden van persoonsgegevens, maar om het bijhouden van uw handelingen op de website.

De door het cookie gegenereerde informatie over uw gebruik van de website (met inbegrip van uw IP-adres) wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe u de website gebruikt, rapporten over de website-activiteit op te stellen voor website-exploitanten, en andere diensten aan te bieden met betrekking tot website-activiteit en internetgebruik. Google mag deze informatie aan derden verschaffen. Google zal uw IP-adres evenwel niet combineren met andere gegevens waarover Google beschikt.

Google Tag Manager: GTM ligt in het verlengde van Google Analytics en geeft gedetailleerdere data over hoe gebruikers zich door deze site bewegen (events). Via GTM meten we uitgaande clicks, algemene clicks, het openen van contactformulieren en het verzenden van bestellingen.