Tijdens de opwarming is er een onderzoek naar de fysicaliteit van het personage. De bedoeling van vandaag is te verzilveren wat vorige week aan materiaal is ontstaan.
Hein reikt verschillende improvisatie oefeningen aan om te zoeken naar vb. kleine/grote stappen, manier van wandelen, het belang van connectie met het eigen lichaam, rechte rug aanleren: het verbeelden van een heel groot personage, lange rug.
Zwaar personage: laag, naar beneden gericht, de grond opzoeken. Leren zien waar iedereen zich in de ruimte bevindt, de scene ruimte verkennen, niet in cirkeltjes lopen. Via oefeningen werken ze zo op verschillende hoogtes. Het gaat er niet om realistisch te doen, maar het ontwikkelen van het personage staat centraal.
“De magie van het theater is niet weten of het iets oplevert, maar daar wel op vertrouwen.”
De spelers krijgen nog een toelichting bij het inhoudelijk onderzoeksproces: Club Müller laat de excessen van het interbellum zien, met een link naar het cabaret. Er wordt gezocht naar licht, kleur en luchtigheid in tijd van oorlog. Waar toen het ontstaan van radio en vliegtuigen een grote impact had, speelt vandaag de macht van sociale media, fake news en desinformatie. Discriminatie tegenover bepaalde bevolkingsgroepen is tot vandaag de wereld niet uit en extreem rechts is opnieuw in opmars. Omdat Müller moest opletten met wat hij schreef, verborg hij kritiek in de herwerkingen en verhalen van Shakespear en uit de Griekse mythologie. De geschminkte gezichten komen terug en wekken meteen een mysterieuze sfeer door de combinatie van de donkerte van de oorlog en de kleuren in het gezicht.