
Kenneth Swaenen is een 31-jarige dichter uit Antwerpen. Naast het schrijven werkt hij ook als leraar Nederlands voor anderstalige nieuwkomers. Dit najaar komt zijn debuutbundel Witte dwergen uit bij Uitgeverij De Zeef.
Tussen de updates over het aantal coronabesmettingen en ziekenhuisopnames kwam naar voren dat de hulplijn 1712 maar liefst 49% meer meldingen kreeg inzake slachtoffers van huiselijk geweld. Dat nieuws raakte bij hem een gevoelige snaar. Bijgevolg zal hij tijdens zijn residentie werken aan een nieuwe cyclus gedichten over wat die dagelijkse terreur teweeg brengt en hoopt hij iets te kunnen maken dat ofwel troost, ofwel meer bewustzijn creëert.
Margot Timmermans is een Verhalende audiomaker, een auditieve theatermaker en misschien nog meest van al een verbeeldend luisteraar. Margot studeerde Radio aan het RITCS in Brussel en zoekt steeds de grens tussen autobiografie en fictie op. Gedurende de residentie zal ze werken aan een auditieve zoektocht naar verloren stemmen. Een verhaal over radiofrequenties, lettersoep en herinneren.
NOK is een jong theatercollectief van zeven spelers en makers: Anaïs Jansen, Anke Somers, Egon Schoelynck, Ellis Meeusen, Kyra Verreydt, Runa Robbroeckx en Tom Voet. In 2015 begonnen we als één klas aan de toneelschool van Leuven (LUCA School of Arts), in 2020 studeerden we samen af. Sindsdien maken we groteske voorstellingen, organiseren we festivals op zolders en onderzoeken we wat het is om een collectief te vormen.
Rebecca Wijnruit received her bachelors in dance in 2018, since she has participated in several performance projects combining it with projects as a maker and movement educator.
As an artist she believes in synergy and in the inherent power of connection and communication through movement, dance. Recently she was involved in the SPECIFIC ensemble by Loris Petrillo. Joining her is Jill Bloemsma who graduated in the same year. Rebecca and Jill are both co-founders and dancers in Collective SQUARE3. As residents at De Figuranten Wijnruit and Bloemsma will be working on and researching new material for the piece Contains Colour. We will be documenting and registering our research project as registration and as material for dance on screen. At final, aiming to bring the final product of Contains Colour to an (live) audience.
Als theatermaker en schrijver focust Sietse Remmers zich met name op het ontwikkelen van nieuw teksttheater, waarin ze een artistiek onderzoek doet naar uitsluitende machtsstructuren. Ze ontwikkelt deze onderzoeken naar toegankelijk, fris en ‘snel’ theater, waarin ze het overstijgen van genres niet schuwt.
Als actrice was Sietse te zien in op Nederlandse en Vlaamse podia in onder meer Kom hier dat ik u kus, Rompslomp, De Jaren en De orde van de dag. Naast haar werk als actrice en theatermaker werkt Sietse als freelance docent, dramaturg en coach voor professionals in de culturele sector.
Gedurende haar residentie werkt Sietse aan haar volgende voorstelling Politics is entertainment for ugly people.
Ik ben Jef Stevens, bijna 74.
Dé grote, grote stap van acteur/performer/danse/circusman bij verschillende gezelschappen naar een eerste eigen creatie.
Ik start met een installatie. Basiselement daarin zijn honderden brieven. Mijn brieven: verzonden, geopend, gelezen en regelmatig terugbezorgd. Ze getuigen van mijn verlangen om present te zijn en op die manier ‘in relatie’. Het is een symbool van liefde. Niet voor één ‘prinses’ maar voor ‘meerdere lieve lezeressen’. Zeven stoelen dus.
Van installatie wordt het langzaamaan – in Menen?! – een performative exhibit en nadien een volwaardige voorstelling die op allerlei locaties en in allerlei theaters zou kunnen gespeeld worden.
Tijdens zijn opleiding beeldhouwen werkte Wannes Sioen met diverse materialen en technieken, zowel figuratief als abstract. Gedurende de laatste jaren werd zijn werk steeds abstracter. Zijn huidig werk omvat vooral grote organische vormen in gerecycleerde materialen zoals fietsbanden, karton, resthout, …
Anne Kuit (zij/die) studeerde docent theater in Arnhem (NL). Nu is die theaterdocent en -maker, schrijver en programmamaker met focus op filosofie, poëzie en het vertellen van verhalen. Ze is queer, een naïeve analyticus, een maker, een taalliefhebber en regelteef. Haar doel is in beweging zetten: of dat nou je denken, je lijf of je gevoel is. Wat die ook maakt of doet, het heeft altijd een maatschappelijke en persoonlijke insteek.
Steffi van Bokhoven startte in 2008 haar professionele hedendaagse dansopleiding bij Dé! Kunsthumaniora in Wilrijk (BE). Na vier jaar besloot ze haar interesse in de audiovisuele kunsten te volgen en studeerde ze aan de Sint-Lukaskunsthumaniora in Brussel (BE). In diezelfde periode vervoegde Steffi voor één jaar het jeugdgezelschap Impuls Company te Geel (BE). Toen Steffi in 2014 afstudeerde vervolgde ze haar dansopleiding aan het tweejarige programma The Maslool Professional Dance Program in Tel Aviv (IL). Als professionele danseres werkte ze samen met choreografen als Talia Beck en Sagi Gross (2016-2018). Naast haar creatieve werk startte Steffi in 2019 de studie Nederlands en Theater, Film Literatuur Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen.
Jenneke Slaets ontwikkelde haar vaardigheden in De! Kunsthumaniora in Wilrijk waar ze in 2014 afstudeerde. Na deze opleiding verhuisde ze naar Leeds (UK) om haar bachelor diploma in hedendaagse dans te behalen aan The Northern School of Contemporary Dance. In 2018 danste Jenneke mee in ‘Le Massacre du Tympan’ een samenwerking tussen La Verita dance company en Conservatorium Mechelen. Jenneke studeerde in 2020 af als Master in Theater- en Filmstudies aan de Universiteit Antwerpen en blijft haar kennis verdiepen als danser, maker, dramaturg en docent.
Nadat Steffi en Jenneke afstudeerden in België gingen ze elk hun eigen weg en studeerden ze in Leeds (Jenneke) en Tel Aviv (Steffi). Elk verkenden ze een ander perspectief op de danswereld. In 2019 besloten ze om te collaboreren en hun verschillende visies samensmelten in hun werk Running Late en You are running late.
Daphne Agten is performer, maker en schrijver. In het rampjaar 2020 studeerde ze af aan de Toneelacademie van Maastricht. Haar doel? Doorkijkmensen maken. Met dunne huid waarachter nieren, longen en angsten liggen. Daphne maakte eerder al performances over bang zijn voor de tandarts, vieze disco, flapperende piemels en het verschil tussen zorg en parasitisme. Bij De Figuranten wil ze werken aan Space Invader, een exploratie van het innemen van plaats.
De Figuranten is een broedplaats voor creativiteit en deelt die plaats graag met beloftevolle makers. Tijdens deze zomermaanden zet De Figuranten haar werkplek open voor een selectie van makers. Regisseurs, performers, collectieven of schrijvers zijn deze zomer te gast in onze studio’s.
Residenten